Pages

Tuesday, December 25, 2012

الطريقة الأكثر انتشاراً في تفعيل الارادة





**كل ما ستقرأه نابذ عن خبرة شخصية متواضعة والتي سببت لي الضيق في حياتي حتى اكتشفتها, فكتبت حتى لا يعيش غيري في ضيق مثلما عشت. مع التواضع الشديد. 


يمكن أن لا تتفق معي, لكن هذا رأيي 



أنا بستغرب أوي الأهالي (مع احترامي الشديد لهم, هم اللي ربونا وهم دايما صح والرغي دة) اللي بيجبروا أولادهم على حاجة. يعني هم فاكرين انهم لما يجبروهم على حاجة يبقى خلاص اقتنعو وهيفضلو متمسكين بيها؟! ياما بنسمع حكاوي عن بنات بتقلع الحجاب علشان مقتنعتش بيه من الأول. ان كان أهلها أجبروها عليه أو لأ. بس أشك, ان لو واحدة عرفت سبب ان ربنا فرض الحجاب وايه اللي بيحصل للبنات في الشوارع , جربتها أو شافت مواقف ولبست الحجاب انها هتقلعه تاني!! 

أي حاجة وحشة في الحياة عمرنا ما هنتجنبها غير لما نخاف منها, أو نعرف أضرارها. وفي ناس مش بتقتنع غير لما تجرب. ايه المشكلة في دة؟! مش بعد ما يجربوا هيطلعو مقتنعين من جواهم ان دة غلط وممكن يقنعوا الناس كمان؟! 



في النقطة دي بستغرب أوي الناس المش بتحب تسمع عن يوم القيامة والنار. أهو حاجة زي كدة مفيش حاجة اسمها نجرب العذاب ونرجع تاني علشان نحًرم؟! مش دة اللي هيقولو الكفار لما يشوفوا العذاب؟! 

أدام كدة, يبقى مفيش حل غير اننا نسمع عنها ونخاف. 

احنا بنسمع عن الجنة وعايزنها, زي بالظبط اللي بيسمع عن الحياة من غير سجاير وأد ايه مفيهاش مشاكل كتير. لكن زي ما بنسمع عن أضرار شرب السجاير, لازم بردو نسمع عن عواقب الحاجات اللي بنعملها في الدنيا والعذاب بتاعها علشان نخاف. نخاف نعمل الحاجة دي ونتعلم بعد كدة اننا منعملش الحاجة دي. 

-مثلا, انا ياما الناس قالتلي ان لازم أقول دعاء دخول الحمام وأد ايه هو مهم وبناخد عليه حسنات. عمري ما كنت بقوله!! مقلتوش غير لما قالولي ان الجن عايشيين فيه وخوفوني من الجن وخفت فعلا و بكدة بدأت أقول الدعاء! 



أنا أعتقد ان زي ما بنواجه الحلو في الحياة لازم نواجه الشر, زي ما بنسمع عن الخير لازم نسمع عن الشر. في حاجات مش هينفع نجربها, يبأة نسمع عنها كتير. نسمع عن قصص ناس جربتها وهم بيقولو ايه عنها وأد ايه هما ندمانين. في ناس مش بيدخل في مخهم غير حاجات واقعية مش زي الphysics كدة حاجات مش بتتشاف! وبردو كل واحد حسب مدخله, لو حد بيقتنع عادي لما يتقاللو الحاجات الحلوة, في الحالة دي مش هيكون في داعي نعرفه بالوحش علشان ميتأثرش. بس دة لما نكون عارفين المدخل, لو مش عارفين, نعرضه لكل حاجة علشان يتعلم. :"اللي بيتلسع من النار بينفخ في الزبادي" 

وكما قلت أنا:" الشارع المنغير مطبات, شارع مليان حوادث" 









Rahma Fateen

No comments: